ایا د هغه چا د جنازې لمونځ کول روا دي چې ځان وژنه یې کړې وي؟

خبریال ډاټ کام

ځان وژنه په کلکه غیرقانوني او حرام دی او دوزخ ته لاره هواروي. په قران کریم او حدیثو کې د هغه چا په اړه په سختې سره راغلي دي چې ځان وژنه کوي، خو په داسې حال کې چې هغه مسلمان دی د هغه د جنازې لمونځ فرض کفایه دی او څوک چې هم خبر شو او جنازې ته نه ورغی نو هغه کناه ګار کېږي. خو هغه مسلمان لپاره چې ځان وژنه یې کړې وي د بښنې دعا مناسب دی.

ځان وژنه لویه ګناه ده ، او د دې لپاره سخت عذاب دی، مګر یو څوک چې ځان وژنه کوي د اسلام له ساحې بهر نه راځي نو د داسې کس جنازې لمونځ به روا دی. په هرصورت، عالمان او مشران باید په جنازه کې برخه وانخلي. ترڅو نور حضرات وکولی شي درس ځنې زده کړي.

الدرالمختار مع ردالمحتار)

“من قتل نفسه ولو عمدًا یغسل ویصلی علیه. به یفتی. وإن کان أعظم وزرًا من قاتل غیره”. (۳/۱۰۲، باب صلاة الجنازة)

(دارالافتاء : جامعہ علوم اسلامیہ علامہ محمد یوسف بنوری ٹاؤن)

د هغه چا د جنازې لمونځ باید وشي چې چا ځان وژنه کړې وي ، او پدې کې فتوا شتون لري

(دارالافتاء ، دارالعلوم دیوبند)

د اسلامي شريعت په نظر ځان وژنه حرام کار دی. د دې ممانعت دلیل د الله سبحانه وتعالی لخوا د ژوند په نعمتونو کفر دی. په حقیقت کې ، د انسان مادي وجود او ژوند هغه څه ندي چې هغه یې د خپلې سختې هڅې له لارې ترلاسه کړی وي ، او نه دا د هغه شخصي ملکیت دی ، مګر دا په خالص ډول د خدای تعالی لخوا انسان ته ورکړل شوی نعمت دی.  دا برکت د نورو ټولو برکتونو اساس دی ، له همدې امله اسلام د بدن او روح د ساتنې امر کوي او د ټولنې ټول غړي مکلفوي چې په هر ډول ژوند وژغوري.  د ژوند ګواښونکي تعلیم ورکړل شوی ترڅو انساني ژوند د بشپړ خوندیتوب او انرژۍ سره د بریښنا کارخانې لپاره وکارول شي.  له همدې امله اسلام د یو بې ګناه انسان وژنه د ټول بشریت د وژلو سره مساوي اعلان کړې ، په داسې حال کې چې دا د خپل ژوند پای د عذاب او غمرازي په توګه هم اعلانوي.  لکه څنګه چې ارشا رباني فرمایي: “او پخپله په خپلو لاسونو بربادي مه کوئ او ګټه ترې کوئ. بېشکه چې الله مرسته کونکې خوښوي.”

امام البغوي د سور  النساء په 30  آیت کې په خپل نظر کې د سور  البقره د 195 آیت نقل کوي او وايي چې پدې آیت کې د یو مسلمان ځان وژنه د مرګ په توګه اعلان شوې ده. نساء الله تعالی فرمایي: “او ځان مه وژنئ ، بېشکه چې الله په تاسو باندې ډیر مهربان دی.”  او څوک چې دا برید او ناحق ترسره کوي ، موږ به یې ډیر ژر دوزخ ته وغورزوو ، او دا د هغه لپاره خورا اسانه دی. “د ځان وژنې لپاره سختې ژمنې شوې.  لکه څنګه چې د حضرت ابوهریر (رضی الله عنه څخه روایت دی چې رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمایلي دي: “څوک چې ځان د غره څخه په لوېدلو سره ووژني هغه دوزخ ته ځي ، هغه به په ځمکه کې راشي دا به همېشه او د تل لپاره. پاتې به وي  څوک چې د زهرو په خوړلو سره ځان ووژني ، زهر به د هغه په ​​لاس کې وي حتی په دوزخ کې ، کوم چې هغه به په دوزخ کې وخوري او د تل لپاره به پاتې وي.  څوک چې ځان د اوسپنې وسلو سره وژني ، هغه وسله به د هغه په ​​لاس کې وي ، کوم چې هغه به تل د دوزخ په اور کې د هغه په ​​ګیټ کې ویشتل کیږي او د تل لپاره به پاتې وي.

په پورتني حدیث کې ، خلود فی النار ، یعنی په دوزخ کې پاتې کیدل داسې عذاب دی چې د اهل سنت له مخې د کافرانو لپاره ځانګړی شوی دی او هغه هم د مړی له ښخولو سره مخالفت وکړ.  مګر څلور مذهبونه په دې متفق دي چې څوک چې ځان وژنه کوي نو دین پرېنږدي ، نو څوک چې ځان وژنه کوي غسل ورکړل شي ، د هغه د جنازې لمونځ باید ادا شي او د بخښنې دعا باید د هغه لپاره ادا شي. الله سبحانه وتعالی د هغه چا لپاره د جنازې لمونځ رد کړ چې د دې غیرقانوني عمل د حوصلې لپاره یې ځان وژنه کړې.  حضرت جابر بن سمره رضی الله عنه روایت کوي چې یو سړی د رسول الله صلی الله علیه وسلم مخې ته راوړل شو چې ځان یې د تیر په وسیله وواژه.نبی کریم صلی الله علیه وسلم د هغه د جنازې لمونځ ادا کړ. رسول الله صلی الله علیه وسلم د هغه چا د جنازې په لمانځه کې ګډون نه و کړی چا چې ځان وژنه کړې ، مګر ملګرو ته یې اجازه ورکړه چې د هغه د جنازې لمونځ ادا کړي.  په حقیقت کې د رسول الله صلی الله علیه وسلم دغه عمل له ځان وژنې څخه کرکه ده ، د حنفي فقهیانو مقام دا دی چې هغه څوک چې ځان وژنه کوي غسل ورکول کیږي او د هغه د جنازې لمونځ به ادا شي.  علامه محمد بن علي ، چې د علاالدین هسقافي په نامه هم پیژندل کیږي ، وايي: “څوک چې ځان ووژني ، حتی که اراده هم وي ، غسل به شي او د هغه د جنازې لمونځ به ادا شي. په هغه باندې فتوی شته.”

دا حقیقت چې رسول الله صلی الله علیه وسلم صحابه کرامو ته د هغه چا د جنازې د ترسره کولو اجازه ورکړه چا چې ځان وژنه کړې او د هغه په ​​جنازې او تدفین باندې فقهاوو موافقه کړې چې د هغه چا د جنازې د توجیه کولو ثبوت دی.  په هرصورت ، د داسې عالمانو او مذهبونو لپاره چې د خدای د مخلوق لارښود دنده سرته رسوي ، په دې برخه کې دوه لارې شتون لري ، یو یې د جنازې لمونځ کول او د جنازې برخه اخیستونکو ته د دې ناوړه عمل او شر په اړه خبرول. زه حکم کوم. د رسول الله صلی الله علیه وسلم ښه مثال تشریح کړئ او دا چې څنګه هغه چا ته درناوی ونکړ چې ځان وژنه یې کړې او خپل بې ګناه اعلان یې کړی ترڅو عام خلک دا حرام عمل ونه کړي.  بله لاره د ځان وژونکي کس د جنازې لمونځ کې ګډون نه کول دي. کله چې شرایط داسې وي چې په جنازه کې برخه نه اخیستل کولی شي خلک د دې ترسره کولو مخه ونیسي یا دوی د جرم په جدي توګه درک کړي ، دوی ته هم د ورته کولو اجازه ورکړل شوې ده. .

(مفتی محمد شبیر قادري ، منہاج القرآن)

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com